חיפוש

סוף שנה מתוקה עם משכורת 13

משכורת 13 הינו מושג שנכנס לשימו בערך בשליש השני של המאה הקודמת והמסמל את כל הדברים הטובים שעובדים במקום עבודה מסודר יכולים לקבל. מדובר במושג טעון ביותר (מבחינה חיובית, כמובן), שנולד אי שם בשנות הגאות העליזות של הכלכלה הישראלית, בשנות השבעים של המאה הקודמת. מהי בעצם משכורת 13 ומה היגיון מאחורי הענקת משכורת נוספת לעובדים? היכן נהוג להעניק משכורת שנתית נוספת, ואילו כינויים נוספים ישנם לשכר העודף שמקבל עובד בתום שנת עבודה פורייה? בשורות הבאות נעסוק במושג מעניין, שרבים מכירים אבל אינם מבינים את המשמעות המדויקת שלו.

 

משכורת 13 – מה זה בעצם

משכורת 13 הוא למעשה הכינוי המקובל לבונוסים, מענקים או כל סוג אחר של תוספת כספית, שהיא בדרך כלל מיועדת לכלל העובדים שהשלימו שנת עבודה מלאה. לא מקבלים אותה בדרך כלל עובדים חדשים. בעבר, הן מפאת תפיסה אידיאולוגית ששללה את המושג האמריקאי "בונוס" והן משום שהענקת בונוס נדיב לעובדים היה מושג מופרך בהוויה הישראלית, כונו המענקים שהעניקו החברות הגדולות והחזקות במשק, שהעובדים בהן נהנו מתנאי עבודה משופרים, בכינוי הכל כך סוציאליסטי "משכורת שלוש עשרה". שכן הדעת נותנת שיותר מהעובדה שבעל העסק, קרי המנהלים והבעלים של חברה או גוף כלכלי כל שהוא, רצו להיטיב עם העובדים, המענק הכספי פשוט מגיע לעובדים והוא לא אחר מאשר שכר עבודה לגיטימי. אם בשנה יש שנים עשר חודשים ושתים עשרה משכורות, הרי שפשוט מדובר במשכורת נוספת המגיעה לעובדים בדין.

אבל האמת היא כי משכורת 13 היא למרות הכל כינוי לבונוס, או מענק כספי – לא פחות ולא יותר. במקומות עבודה אחרים קרוי המענק הזה "חלוקת רווחים" וייתכן שהכינוי הזה הוא הקרוב ביותר למציאות, בהנחה שהחברה המשלמת משכורת 13 היא אכן רווחית ומנוהלת היטב. במרבית המקרים המענק כאמור מדורג ונמדד על פי התפקיד והדרגה של מקבל המענק.

 

היכן נהוג להעניק משכורת 13

למעשה, אין מקום עבודה ספציפי שמעניק לעובדים בונוס או משכורת נוספת. בדרך כלל רווח המנהג הזה בחברות ההייטק השונות, המחפשות כל דרך להיטיב עם העובדים, בידיעה ברורה שהנאמנות שלהם איננה מובטחת ויש לאחוז באמצעים, לרבות אמצעים פיננסיים, על מנת לשמר אותה. גם חברות וגופים ממשלתיים נוהגים להעניק בונוסים, ושם עדיין הם מכונים משכורת 13. מקומות עבודה פרטיים בישראל מעניקים לעובדים שלהם בונוסים בהתאם לרווחים באותה שנה. זה המקום לציין שהבונוס, אם הוא מוענק במשכורת האחרונה של אותה שנה (במשכורת המשולמת בינואר), נחשב להוצאה של השנה הקודמת ומעניק הטבות מס למעביד. מבחינת העובד, משכורת 13 היא הכנסה נוספת החייבת במס. זאת הסיבה שרק חלק מהבונוס מגיע בפועל לידי העובד וחלקו עובר אחר כבוד לידי שלטונות המס. ועדיין, משכורת 13 ממשיכה להיחשב לעניין אטרקטיבי ומקום עבודה המעניק משכורת כזאת, בונוס או מענק, נחשב למקום עבודה איכותי ומתגמל.

שעון

אולי תאהבו גם את