חיפוש

מופעי קסמים לאורך ההיסטוריה – חוזרים אחורה בזמן

נהוג לסבור כי המקצוע השני בקדמותו בהיסטוריה האנושית הוא מקצוע הקוסמות.

האמת היא שיש להנחה זו גם תימוכין היסטוריים.

אם נתבונן בקירות הפנימיים של הפירמידות שהיו בתקופת הפרעונים הקדומים, במצרים העתיקה ועל גבי הפפירוסים, נוכל לזהות שכבר אז אנשים עסקו בקסמים במרחב הציבורי.

העולם המאגי בא לידי ביטוי בם במכשפים, מעלים באוב ויידעונים.

התחום הנסתר הזה היה חלק מהותי מעיצוב התרבות האנושית.

כיום, בניגוד לימים עברו, את העולם הזה כיום אנו נפגוש בימי הולדת, מפגש עם קוסם בפורים ובערבי הווי שונים.

 

הקוסמות בעת העתיקה

כדאי לזכור נקודה חשובה. אם כיום הקוסמות משמשת אותנו לצורך בידור, הרי שבעבר השימוש בה היה לצורך השגה של מטרה אחרת. לצורך העניין, קיים ענף של בידור שנקרא "פיתומים", אנשים אלה היו נוהגים לדבר מהבטן. ניתן לומר שגם פעולה זו היא סוג מסוים של קסם. מדוע? מפני שאנו שומעים קולות אנושיים שבוקעים מתוך אדם – בעוד הוא כלל לא נראה כמדבר. בדרך הזו רופאי אליל הצליחו להעמיד פנים שהם יכולים להעלות מתים מהשאול, ולטובת המטרה הזו היו משתמשים ב'טריק' של דיבור מן הבטן. כך נוצר רושם שרוח המת מדברת מתוך גרונם.

בעולם של מסתורין מהסוג הזה, הקסם היווה מעמד של כבוד. מי שידע "לחולל ניסים" זכה למעמד גבוה. כך יצא שסודות המקצוע עברו בקנאות רבה מאב לבן, וממורה לתלמיד – כך שרק בודדים זכו להיחשף לסודות אלו.

 

צמיחת עולם הקוסמות

מסוף המאה השמונה-עשרה מופעי הקסמים החלו לצבור תאוצה ופרסום. מזמן זה ניתן לזהות תהליך שבו מתחילים לעלות לבמות הופעות בידור גרנדיוזיות שמטרתן לשמש אמצעי בידור לציבור הרחב בכל מיני פלטפורמות: ירידים, קרקסים, פסטיבלים, תיאטרונים נכבדים ועוד. אולם כיום, כמעט בלא צורך להסביר, ברור כי הקוסמים שלנו לא נחשבים לעובדי אלילים או לכאלה עם כוחות על-טבעיים, ואף מעמדם החברתי מעט נשחק. ובכל זאת, ניתן לזהות בתחום זה שינוי מגמה, כאשר הקוסמים נמנים כיום יותר עם אומני במה כשחקני וסטנדאפיסטים, כאשר הקוסמים מתייחדים באומנות הקסמים.

 

הקוסמות בעולם המודרני

אחד הקוסמים שנחשב ל"אבי אומנות הקסמים" בתקופה המודרנית הוא ללא ספק רוברט הודים. רוברט במקצועו היה שען, ולכן הקסמים שלו התבססו הרבה על דברים מכאניים. על מנת לקבל סיוע במלחמה נגד אלג'יריה, נהגה ממשלת צרפת להיעזר ברוברט הודין ובכוחות העל-טבעיים שלו. אם אנחנו קופצים למאה העשרים, הרי שניתן לומר בפה מלא שתקופה זו נחשבת ל"תור הזהב" של עולם הקוסמות. במאה זו החלה תנופה וסגסוג אמיתי של עולם הקסמים. בזכות פריחתם של בתי התיאטרונים, שלטי החוצות, אפשרויות המעבר בין מקומות מרחוקים – יכלו קוסמים מרחבי העולם להתאגד, להחליף ביניהם רעיונות ולהפרות זה את זה.

 

סיכום:

תחום הקוסמות איננו תחום חדש. עיון קל בהיסטוריה האנושית יגלה שנפש האדם מאז ומעולם שאפה להתחקות אחר הנסתר, העל-טבעי. בשל כך, מעמדם של הקוסמים מאז ומעולם היה מכובד. כיום, הקוסמים נמנים יחד עם שאר אומני הבמה השונים, וכך שגם כיום הם תופסים חלק חשוב מעולם הבידור והתרבות.

 

שפן מהכובע

אולי תאהבו גם את

במה מוארת ברקע אדום
במה מתמחה אמן חושים?

לכולנו יצא לשמוע את המושג 'אמן חושים' ולהסתקרן ממשמעותו ומתפקידו האמתי של אמן החושים. אמן החושים הוא מקצוע מיוחד ששונה משאר המפעילים מהקוסמים. מופע של

קראו עוד »