חיפוש

ממה מורכב מחיר של הדלק?

כאשר מתייחסים למונח "מחיר הדלק" הכוונה היא, בדרך כלל, הן למחירים של בנזין והן למחירים של סולר. הגורם העיקרי לשינויים במחיר הדלק הוא לפני הכל מחיר הנפט. מובן כי למחיר הדלק השפעה רבה מאוד על חייהם של רבים, ועל דרך התנהלותם של הן של אנשים פרטיים, אך בעיקר של עסקים וחברות.

 

מחיר הנפט

נפט הוא משאב מתכלה אשר מצוי מתחת לפני האדמה. נפט איננו מעורב בפעילות מסחר בורסאית כלשהי, אלא הוא נסחר בהתאם לחוזים ארוכי טווח המגדירים מחיר הצמוד למדדים בורסאיים מרכזיים. הנפט מצוי בשטחן של מדינות ברחבי העולם, כאשר המאגרים הגדולים והדומיננטיים ביותר מצויים בשטחן של מדינות חצי האי ערב. הנפט משמש כחומר בעירה להנעת של כלים רבים – רכבים, משאיות, מטוסים, מפעלי תעשייה גדולים, ייצור חשמל ועוד.

כלומר, הנפט הוא למעשה החומר עליו מושתת מרבית ההתנהלות המסחרית בעולם. לכן, היכולת של מדינות מסוימות אשר בשטחן מצוי הנפט לשלוט במחיר שלו ובמהירות ההפקה שלו היא יכולת בעל השפעה עצומה על כלל העולם. כלומר, לקראת ביצוע החלטות מסוימות – בדקו מחירי הדלק.

 

מחיר הדלק

התוצר המרכזי ביותר המופק מנפט הוא כמובן דלק למנועים. את הפקת הדלק מנפט מבצעות חברות רבות, אולם יש חברות אשר מרכזיותן בתחום היא רבה ביותר, ובהן חברת הנפט של סעודיה, חברות BP ואקסון האמריקניות, חברת הנפט של מקסיקו ועוד. לאחר הפקתו, מועבר הנפט בשיטות שונות, בעיקר בספינות-מיכלית, אל כלל מדינות העולם. המדינות עצמן מטילות מס על רכישת הדלק, בשיעורים משתנים.

כך לדוגמא, המס המוטל בארה"ב על דלק עומד על כ-12% ממחיר הדלק. בישראל, המס המוטל על דלק מכונה "מס בלו". מס זה נקבע בצו חוקי הניתן על ידי משרד האוצר. מס הבלו המוטל על בנזין עומד נכון להיום על 3.11 ₪, והמס המוטל על סולר עומד על 2.98 ₪. כלומר, ניתן לראות כי המס המוטל על הדלק הוא מרכיב משמעותי מאוד במחיר הדלק, ומהווה כמעט חצי מהמחיר הכולל שלו. בנוסף, מוטל על דלק מע"מ בשיעור קבוע של 17% (מלבד בעיר אילת).

 

צריכת דלק

צריכת הדלק ברחבי העולם משתנה בין מדינה למדינה. ארה"ב היא שיאנית צריכת הדלק והיא צורכת כ-25% מכלל הדלק המופק בעולם, אחוז העולה עשרות מונים על גודל האוכלוסייה שלה. יש לזכור כי ארה"ב היא מהמדינות אשר מפיקות הכי הרבה נפט. אחריה נמצאות סין, רוסיה, גרמניה ויפן.

 

תהליכים עכשוויים

ניתן לראות כיום שני תהליכים מרכזיים העשויים להשפיע על מחיר הנפט. האחד הוא מעבר לרכבים חשמליים אשר צריכת הדלק שלהם נמוכה משמעותית מרכבים רגילים. למעשה, ישנם רכבים שאינם צורכים דלק כלל המשווקים בעת האחרונה באינטנסיביות. שנית, ניתן לראות תהליך ברור בו מדינות רבות עוברות להפיק את החשמל שלהן באמצעות גז טבעי ומצמצמות מאוד את השימוש בנפט ובדלק.

 

דלקן

אולי תאהבו גם את