חיפוש

כמה זמן זה מאסר עולם?

מאסר עולם הוא כיום העונש הקשה ביותר שיכול לקבל נאשם בישראל בגין עבירה שביצע. אמנם בספר החוקים הישראלי מוזכרת האפשרות של עונש המוות, אבל השימוש באופציה הזאת אינו רווח כלל. עונש המוות מיועד לרוב לאנשים שביצעו פשעים נגד האנושות, כמו לדוגמא פושעים גרמנים שהובאו להישפט בישראל לאחר מלחמת העולם השנייה באשמת שיתוף פעולה עם המשטר הנאצי ועם אסון השואה שפקד את העם היהודי באותה תקופה.

 

מתי מקבלים מאסר עולם?

כאמור, נאשמים שמקבלים מאסר עולם הם נאשמים שנמצא כי עברו את העבירות הקשות ביותר שאפשר, כאשר במיוחד מדובר על העבירה של רצח. רצח הוא העבירה הקשה ביותר שניתן לבצע לפי ספר החוקים הישראלי, ועל כן עונש מאסר העולם מיועד בעיקר במקרים בהם אדם מואשם ברצח, ואכן מתברר כי ביצע את אותה העבירה.

עבירות הרצח נפוצות במיוחד בשנים האחרונות כאשר מדובר על המגזר הבדואי בנגב, שם המשטרה לא מצליחה להשליט את הסדר ולשמור על חוקי המדינה, מה שמאפשר אנרכיה, אי ציות לחוק, ובמקרי קיצון גם ביצוע של עבירות רצח. עם זאת, לצערנו רציחות מתרחשות בכל החברות האנושיות, וגם במדינת ישראל מתרחשים מקרי רצח בכל המגזרים והקבוצות החברתיות. על כן גם עונש המוות לא פוסח על אף אחת מהקבוצות בישראל.

 

מה הוא האורך של מאסר עולם?

לעיתים אנשים נוטים לחשוב שמאסר עולם הוא מאסר הנקבע לכל החיים. התפיסה הזאת מושפעת מהעובדה שמרביתם של מאסרי העולם ניתנים בגין הרשעה בעבירה של רצח, שהוא בעצם לקיחה של חיי אדם. גם השם "מאסר עולם" מביא אנשים לחשוב שמדובר על מאסר לכל אורך החיים, מעתה ועד עולם, מאחורי סורג ובריח.

עם זאת, לפי החוק מאסר עולם הוא מאסר של 20-30 שנה. יש לציין שאורך של מאסר עולם מובא גם להחלטתו של הנשיא. עם זאת, לרוב הנשיא יפסוק מאסר עולם באורך של 24 שנים באופן אוטומטי. באמצעות השימוש בעונש הכבד של מאסר עולם, מבקשת מערכת המשפט להרתיע כל אדם שייתכן ומתכנן לבצע עבירה של רצח, להימנע מביצועה, עקב העונש הכבד וההשפעה שלו על המשך החיים.

 

האם אפשר לקצר מאסר עולם?

יש מקרים בהם ניתן לקצר את העונש במאסר עולם, וכך להמתיק ברמה מסוימת את הגלולה בעבור הנאשם. לדוגמא, במקרה של התנהגות טובה של אסיר, ניתן לקצר את העונש הניתן לו לתקופה של עד שליש מאורך תקופת המאסר המקורית שנקבעה במאסר עולם.

כך, מאסר עולם יכול להימשך לעיתים לאורך תקופת זמן של 16 שנים בלבד. אמנם מדובר על פרק זמן ארוך, אבל קיצור עונש המאסר בשמונה שנים הוא משמעותי במיוחד. במקרים מסוימים אין לבית המשפט סיבה להחזיק אדם שהשתקם מאחורי סורג ובריח, ולמנוע ממנו להמשיך להשתקם בעולם החופשי.

עבירות רצח

אולי תאהבו גם את

מה מותר לומר לעו_ד
מה מותר לומר לעו"ד?

ההבנה של מה ניתן לומר לעורך דין לא רק מבהירה את גבולות התקשורת המשפטית אלא גם משפרת את האפקטיביות של הייצוג המשפטי. אז איך עושים

קראו עוד »
נוטריון בתל אביב
איפה מוצאים נוטריון בתל אביב?

כאשר מסמכים משפטיים דורשים אישור נוטריוני בתל אביב, חיוני למצוא נוטריון אמין ומוסמך. לנוטריונים תפקיד מכריע באישור ואימות עסקאות משפטיות שונות. אנחנו כאן כדי לכתוב

קראו עוד »